Tipy pre zdravé stravovanie.

 

V rámci zdravého stravovania platí „snažte sa potraviny, pokiaľ možno, konzumovať čo najviac v surovom a čerstvom stave“. Potraviny spracovaním prichádzajú o veľký objem aktívnych vitamínov, minerálnych látok a enzýmov, a preto sa z pôvodnej bohatej potravy môže stať výživovo znehodnotené „mŕtve„ jedlo.

1. Kupujte BIO produkty – v BIO výrobkoch sa nesmie nachádzať žiadny geneticky modifikovaný organizmus. Tieto výrobky nie sú síce automaticky zdravé, ale aspoň neobsahujú cudziu DNA a nadmerné zvyšky pesticídov.

2. Kupujte výrobky s označením „GMO free“ – niektoré výrobky uvádzajú na obale toto označenie. Tieto výrobky nemusia byť v BIO kvalite a nie sú taktiež automaticky zdravé, ale aspoň neobsahujú GMO. Hľadajte informáciu či daná potravina bola vyprodukovaná v režime bez GMO. To znamená, že  plodiny ako sója, kukurica, pšenica a ďalšie, ktoré boli použité pri výrobe potraviny alebo na kŕmenie zvierat neboli geneticky modifikované.

gmo free

3. Vyhnite sa spracovaným potravinám – pri výbere vhodnej a zdravej potraviny pozerajte na to, či obsahuje prídavné látky – stabilizátory, farbivá, emulgátory. Mnohé ingrediencie a prídavné látky do potravín ako glukózovo-fruktózový sirup, sójový lecitín, modifikované škroby či niektoré farbivá pochádzajú z GMO. Tieto látky nájdete len v spracovaných potravinách ako sladkosti, sladené nápoje, slané snacky, konzervy, polotovary či spracované mäsové výrobky. Pokiaľ teda budete kupovať  a konzumovať skutočné jedlo, GMO sa do vás len tak ľahko nedostane. Pri priemyselne spracovaných potravinách sa do potraviny za účelom dosiahnutia maximálneho zisku  a maximálnej expirácie  v prevážnej väčšine pridávajú prídavné látky tak zvané Éčka . Ich prehľad získate stiahnutím si  aplikácie „Seznam Éček“  do mobilu či PC : http://www.zdravapotravina.cz/seznam-ecek

Z uvedených plodín – sója, kukurica, pšenica, repka a tď sa tiež vyrába veľké množstvo ingrediencií a „éčok“, ktoré pokiaľ predstavujú menej ako 0,9% potraviny, nemusia byť uvedené na obale. Medzi takéto zdroje GMO patrí:

Aspartám (E951) Glutaman sodný (E621) Vitamíny
Kyselina citrónová (E330) Arómy Glukózovo-fruktózový sirup
Aminokyseliny Maltodextrín Xantán (E415)
Produkty z kvasníc Kyselina mliečna (E270) Melasa
Cukor Rastlinné proteíny Citran sodný (E331)
Sójový lecitín (E322) Sorbitol (E420) Glycerol (E422)

 

4. Vyhnite sa najčastejšie pestovaným GM plodinám – bez ohľadu na to, či sa jedná o GM plodinu alebo bežnú plodinu, plodiny ako sója (okrem fermentovanej sóje), kukurica, pšenica, zemiaky či cukor nijako neprospievajú vášmu zdraviu, práve naopak. Rovnako to platí pre margaríny a rafinované rastlinné oleje určené na prípravu pokrmov, ktoré sa často vyrábajú z repkového, slnečnicového či sójového oleja. Taktiež sa vyhnite výrobkom, ktoré sa vyrábajú z najčastejšie pestovaných GM plodín, pretože okrem iného môžu byť kontaminované.

Ďalším problémom je, že označenie GMO na obaloch platí len pre obsah priamych rastlinných zložiek a nevzťahuje sa na živočíšnu produkciu. Pritom až asi 90 percent GM plodín, čo predstavuje asi 27 miliónov ton GM sóje ročne, sa používa ako krmivo v živočíšnej výrobe. To znamená, že mäso zo zvieraťa kŕmeného GM sójou alebo kukuricou nemusí mať na obale vyznačené, že obsahuje GMO. Preto ďalším a asi najväčším zdrojom GMO v Európe je mäso, vajcia a mliečne výrobky zo zvierat z veľkochovov, ktoré boli kŕmené GM krmivami.

5. Vyhnite sa výrobkom z krajín, kde sa najviac pestujú GM plodiny – kontroly potravín potvrdzujú, že mnohé potraviny z krajín, kde sa najviac pestujú GM plodiny, boli nelegálne kontaminované GMO. Preto jednou z možností, ako si im úplne vyhnúť, je vyhýbať sa produktom z týchto krajín. Ide hlavne o produkty z USA, Kanady, Argentíny, Brazílie, Číny či Indie. Pokiaľ výrobky z týchto krajín nemajú označenie „GMO free“, radšej sa im vyhnite.

6. Nakupujte výrobky od poctivých výrobcov – riaďte sa Sprievodcom spotrebiteľa a vyhnite sa výrobcom, ktorí negarantujú „GMO čistotu“. Taktiež sa informujte u svojho dodávateľa mäsa, vajec a mliečnych výrobkov, čím kŕmi svoje zvieratá. Všeobecne sa snažte nakupovať živočíšne výrobky, ktoré pochádzajú z tradične chovaných zvierat.

Loga

Dobré, čisté a férové potraviny viac na : http://www.slowfood.com/

Podporte Slow Food Tatry a medzinárodné hnutie Slow Food

http://www.slowfood.com/joinus/membership/slovakia

 

7. Produkujte si vlastné potraviny – najlepším a najbezpečnejším spôsobom, ako si zabezpečiť kvalitné a zdravé potraviny bez GMO, je vyprodukovať si ich sám. Pokiaľ nemáte vlastný pozemok alebo záhradku, môžete sa pripojiť k niektorým z projektov, ktoré pomáhajú produkovať kvalitné potraviny. Dnes už existuje veľa takýchto projektov ako komunitné záhrady alebo komunitou podporované poľnohospodárstvo. Takže buď pestujte vlastné ekologické potraviny, chovajte vlastné zvieratá tradičnými a prirodzenými spôsobmi, alebo podporujte a nakupujte od ľudí, ktorí používajú takéto postupy a produkujú zdravé ekologické potraviny.

Ak dodržíte tieto tipy, GMO vás na míle obíde. Pokiaľ by ste sa predsa len dostali do styku s GMO, mám pre vás pozitívnu správu. Jedna talianska štúdia ukázala, že nežiaduce účinky GMO sa dajú zvrátiť (1). Myši kŕmené GM sójou v priebehu 3 mesiacov vykazovali vážne poškodenia pečene, pankreasu a semenníkov. Keď počas ďalšieho mesiaca boli kŕmené prirodzenou stravou, viaceré problémy zmizli, alebo sa zmiernili.

Všeobecne sa však majte na pozore, pretože biotechnologické spoločnosti „nikdy nespia“ a čakajú na svoju príležitosť. Ich praktiky siahajú za hranice zákona, preto buďte pripravený na všetko. Už v roku 1998 sa snažili v USA presadiť GM potraviny ako organické potraviny. Prekazilo im to 275 000 listov od rozhorčenej verejnosti.

Viac info na :

http://www.gmo.sk/sk/?page=107

http://www.vsetkoogmo.sk/index.php/slovensko-bez-gmo/ako-sa-vyhnut-gmo

Pokiaľ máme vážny záujem vybudovať si správne stravovacie návyky, musíme dodržiavať stravovací a pitný režim, zároveň poznať, ktoré potraviny sú naozaj vhodné. Jedálniček musí zostať pestrý a nemôžeme ho zacieliť iba na pár konkrétnych druhov jedál.
.
.